Paragrafen

Bedrijfsvoering

Organisatie
Ook 2022 heeft te lijden gehad onder de corona beperkingen en heeft verhinderd dat er vol gewerkt kon worden aan de doorontwikkeling van de organisatie. Een aantal onderwerpen blijft daarom, als onderdeel van het 'programma organisatieontwikkeling 2021-2023' ook op de agenda voor 2023 staan, aangevuld met de volgende nieuwe onderwerpen.

Visieontwikkeling
Een visie geeft richting en inspiratie aan de interne organisatie. Het geeft een beeld van de toekomst, wie we willen en moeten zijn en hoe we daar willen komen. In 2023 wordt deze opgesteld, geïmplementeerd, uitgedragen en verwerkt in het dagelijkse werken, denken en handelen. 

Omgevingswet
Deze wet betekent een grote wijziging in het denken over en werken in het ruimtelijk domein. De invoeringsdatum van de wet is herhaaldelijk uitgesteld en nu vastgesteld op 1 januari 2023. Met de voorbereidingen voor de implementatie van de wet zijn we al geruime tijd bezig. Het jaar 2023 zal in het teken staan van het werken met de nieuwe wet, met de structuurwijzigingen die daarvoor zijn aangebracht, met de nieuwe processen, en deze monitoren en evalueren. De nodige scholing/training wordt bij dit alles natuurlijk aangeboden. Bij geconstateerde tekortkomingen worden snel wijzigingen aangebracht.

Dienstverlening
Is onze in- en externe dienstverlening voldoende toekomstbestendig? De overheid streeft er naar om steeds meer diensten en informatie digitaal aan te bieden. Deze dienstverlening moet in ieder geval klantgericht blijven: kwalitatief goed, persoonlijk waar nodig en ook efficiënt. Voor deze uitdagingen moeten we goed voorbereid zijn; software, hardware, competenties, functies en opleiding/training.

Digitale werkplek
Er wordt onderzocht of onze organisatie voldoende toekomstbestendig is op het terrein van de 'digitalisering van het werk' (competenties, functies). Beleid wordt gemaakt daar waar sprake is van een leemte. Dit project heeft grote raakvlakken met onze (digitale) dienstverlening.

Arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt wordt door de vergrijzing steeds krapper en de eerlijkheid gebied te zeggen dat overheidsorganisaties niet de beste papieren hebben op deze ‘markt’. Vooralsnog heeft Vught een redelijk goede arbeidsmarktpositie, maar het is uitermate belangrijk om ons als werkgever goed te presenteren en medewerkers ook te binden en te boeien. Onderzocht wordt op welke wijze we onze HR-instrumenten het beste hierop kunnen afstemmen zoals werving en selectie, personeelsadvertenties, arbeidsvoorwaarden, ontwikkelmogelijkheden etc.

Personeelsscan
De personeelsscan wordt opnieuw gehouden onder het personeel met als doel te weten te komen hoe de staat is waarin onze organisatie verkeert op een aantal vooraf gedefinieerde onderwerpen. De informatie die dit oplevert wordt gebruikt als nulpuntmeting ('ist') en vervolgens voor de doorontwikkeling van het personeel ('soll'). De opgeleverde informatie wordt ook gebruikt voor de strategische personeelsplanning en het arbeidsmarktbeleid.

Strategische personeelsplanning
In deze planning analyseren we eerst het huidige personeelsbestand op leeftijd en functie(niveau). Dat wordt afgezet tegen een gewenst personeelsbestand in de nabije toekomst. Dit wordt verwerkt in een wervingsplan en hierop wordt de werving en selectie afgestemd. De onderwerpen arbeidsmarkt en de personeelsscan hebben hiermee grote raakvlakken.

Ziekteverzuim
Het ziekteverzuimcijfer over 2019 bedroeg 4,15%, over 2020 was het 4,30% en over 2021 bedroeg het 3,77%.  Het landelijke cijfer voor gemeenten bedroeg over 2021 overigens 5,8%. Enerzijds vanwege de hogere ervaringscijfers 2022 en anderzijds omdat het percentage 2021 niet representatief is (vanwege corona), handhaven we  in 2023 het streefcijfer van 4,5%. Het geldende verzuimbeleid wordt voortgezet. 

Personeelsbudget

Personeelsbudget

2023

2024

2025

2026

Programmabegroting 2022 regulier personeel

18.461

18.852

19.378

19.378

Opgenomen Kadernota 2023

Uitbreiding griffie

13

13

13

14

Medewerker beleidsuitvoering wegen

20

21

21

22

Medewerker energietransitie

37

38

39

40

Medewerker beleidsuitvoering wonen

53

55

56

58

Medewerker preventie schuldhulpverlening

61

63

65

67

Ontwikkelingen cao en overige opslagen *

841

1.071

1.176

1.807

Programmabegroting 2023

Medewerker WOO

64

78

92

95

Klantmanager Jeugd

77

77

70

70

Medewerker WOZ-belastingen

59

59

59

59

Medewerkers strategie, regio, subsidies en uitvoering participatie

160

160

160

160

Projectleider 'groen/bomen'

50

50

50

50

Projectleider warmtetransitie

70

70

70

0

Overige

7

-12

-15

-24

Totaal regulier personeel

19.973

20.595

21.235

21.796

Totaal tijdelijk personeel

1.294

1.269

1.207

1.158

Bestuur

Raads- en commissieleden

432

437

440

452

Burgemeester en wethouders

589

596

600

618

Totaal bestuur

1.021

1.034

1.040

1.070

* De hoge stijging in 2026 wordt veroorzaakt doordat dit een nieuw toegevoegd begrotingsjaar is. Hierop is niet eerder geïndexeerd. De stijging betreft dus een stapeling van de index van dit jaar maar ook van voorgaande jaar.

Wachtgeldvoorziening
Voor niet jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen dient een voorziening te worden aanhouden. De onttrekkingen kunnen onderhevig zijn aan onvoorziene wijzigingen. De verplichtingen kunnen sterk fluctueren als gevolg van werkaanvaarding en/of nieuwe uitkeringsverplichtingen ten gevolge van beëindiging van dienstverbanden. In de primitieve begroting is een storting opgenomen van € 100.000 voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van de ambtenaren. Eventuele gevolgen van de komst van de WNRA en WAB zijn pas later inzichtelijk. Als een aanpassing van de storting nodig is loopt dit altijd via de reguliere P&C producten.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2022 12:01:07 met de export van 10/31/2022 09:54:20