Paragrafen

Lokale heffingen

Onroerende Zaak Belastingen
De heffingsgrondslag voor de onroerende zaakbelastingen is de waarde zoals die in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken jaarlijks wordt vastgesteld. Er zijn twee onroerende zaakbelastingen, de gebruikersbelasting voor niet-woningen en de eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Daarbij passen we de drie onderstaande uitgangspunten toe:

Autonome ontwikkelingen
Conform bestaand beleid worden autonome ontwikkelingen gecompenseerd bij de tariefbepaling.

Areaal
Areaalontwikkelingen leiden in het geval van uitbreiding tot meeropbrengsten en in het geval van krimp tot minderopbrengsten. Areaal heeft derhalve geen effect op de lastendruk.

Indexatie
Het meerjarig begrotingsperspectief leidt ertoe dat met ingang van 2023 de inflatiecorrectie van 2,8%  wordt toegepast.

Verwacht wordt dat de WOZ-waarden voor woningen naar waardepeildatum 1-1-2022 een stijging laten zien. Voor niet-woningen verwachten we een marktontwikkeling rond de nullijn. De marktontwikkeling heeft geen effect op de uiteindelijk te realiseren OZB-opbrengsten omdat de gemiddelde waardestijging of -daling wordt verdisconteerd in de tarieven. Daarmee heeft dit ook geen effect op de lastendruk.
De marktontwikkeling heeft geen effect op de uiteindelijk te realiseren OZB-opbrengsten omdat waardestijging of -daling wordt verdisconteerd in de tarieven en daarmee heeft dit ook geen effect op de lastendruk.

Toeristenbelasting

Voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente Vught, door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen staan ingeschreven, wordt toeristenbelasting geheven. De opbrengst van de toeristenbelasting maakt onderdeel uit van de algemene dekkingsmiddelen. Door de coronapandemie is het aantal overnachtingen in 2020 fors gedaald. De cijfers over het jaar 2021 zijn hoger dan verwacht. Het aantal overnachtingen was vanwege de aanhoudende coronacrisis lager ingeschat, op het niveau van 2020. Uit recente gegevens blijkt echter dat de coronacrisis nauwelijks meer invloed heeft gehad op het aantal overnachtingen in 2021. Tevens is het aantal overnachtingen in de categorie overige overnachtingen fors gestegen. Dit heeft te maken met het aantal B&B’s in Helvoirt dat sinds 2021 onder de heffing van de gemeente Vught valt. Gelet op de structurele aard van de stijging in de jaren vóór de pandemie, en de komst van Helvoirt bij de gemeente Vught, is het de verwachting dat het aantal overnachtingen ook de komende jaren zal stijgen, een stijging zoals die in 2018 en 2019 al was ingezet.

De actuele tarieven Toeristenbelasting gelden met ingang van 2020. Het tarief per persoon/per overnachting is € 2,00 voor hotels en € 1,75 voor overige accommodaties.

Toeristenbelasting

2018

2019

2020

2021

2022 *

Aantal overnachtingen hotels

104.612

104.068

77.861

103.880

103.000

Aantal overnachtingen overige

33.181

54.909

35.711

101.168

101.000

Totaal

137.793

158.977

113.572

205.048

204.000

 * Er zijn voor belastingjaar 2022 nog geen cijfers beschikbaar. Het aantal overnachtingen is ingeschat op het niveau van 2021.

Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing voor het verhalen van de kosten van de afvalinzameling en –verwerking. De afvalinzameling is in 2016 aanbesteed, op grond van de resultaten van de brede afvaldiscussie. In 2017 is de huis- aan huisinzameling gewijzigd. Het uitgangspunt voor de afvalstoffenheffing is maximaal 100% kostendekkende tarieven. De kosten van de milieustraat worden gedeeltelijk gedekt door tarieven aan de poort. We hanteren de principes “de vervuiler betaalt” en “afval is grondstof”. We bieden het door de burgers gewenste serviceniveau tegen zo laag mogelijke kosten. Het tarief bestaat uit een vastrecht en een variabel deel, op basis van volume en het aantal ledigingen. In 2020 zijn de tarieven gestegen om de dienstverlening kostendekkend aan te bieden. Het stijgen van de kosten en beleidsmatige keuzes liggen hieraan ten grondslag. De verzwaring van de lastendruk is evenredig over de belastingplichtigen worden verdeeld. Voor 2023 worden de tarieven aangepast om de heffing kostendekkend te laten blijven.

Afval

x €1.000

Kosten taakveld

3.031

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

609

Directe kosten en inkomsten

2.422

Omslagrente

3

Overhead 

208

BTW

521

Toe te rekenen kosten

732

Totale kosten

3.154

Opbrengst heffingen

3.154

Mutatie egalisatievoorziening afval

0

Totale inkomsten

3.154

Dekkingspercentage

100%

Rioolheffing
Rioolheffing is een bestemmingsheffing om kosten voor een doelmatig werkende riolering en overige maatregelen ten aanzien van hemelwater en grondwater te verhalen. Artikel 228a Gemeentewet maakt een onderscheid tussen de waterketen (afvoer afvalwater) en het watersysteem (hemelwater en grondwater). Voor 2018 e.v. is een nieuw gemeentelijk rioleringsplan (GRP) opgesteld. In dit GRP zijn de volgende uitgangspunten voor de rioolheffing opgenomen:

  • kostendekkende tarieven (maximaal 100%);
  • heffingsgrondslag drinkwaterverbruik;
  • tarief voor bronnering;
  • principe “de vervuiler betaalt”.

Eventuele risico’s en tekorten worden opgevangen door de voorziening riolering.

Riool

x €1.000

Kosten taakveld(en)

4.655

Inkomsten taakveld(en), excl.. heffingen

699

Directe kosten en inkomsten

3.956

Omslagrente

138

Overhead 

381

BTW

224

Toe te rekenen kosten

742

Totale kosten

4.698

Opbrengst heffingen

4.567

Mutatie egalisatievoorziening riolering

131

Totaal inkomsten

4.698

Dekkingspercentage

100%

Leges

Bij de leges wordt onderscheid gemaakt tussen de leges algemene dienstverlening, dienstverlening fysieke leefomgeving (omgevingsvergunning) en overige dienstverlening. De legesverordening is opgebouwd uit deze drie titels.
Kruissubsidiëring binnen de diverse titels van de Legesverordening wordt op beperkte schaal toegepast, o.a. bij het tarief voor bouw gerelateerde omgevingsvergunningen. Kruissubsidiëring kan worden toegepast om legesopbrengsten te maximaliseren en financiële prikkels positief dan wel negatief in te zetten. De kostendekking blijft op totaalniveau onder de 100%.

Kostendekkendheid               x € 1.000

Titel 1, algemene dienst-verlening

Titel 2, dienst-verlening fysieke leefomgeving/ omgevings-vergunning

Titel 3, dienst-verlening onder Europese diensten-richtlijn

Totaal leges

Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente

916

670

123

1709

Opbrengsten taakveld(en), excl. heffingen

493

0

0

493

Directe kosten en opbrengsten

423

670

123

1.216

Overhead incl. (omslag) rente

530

547

51

1.129

BTW

48

48

12

108

Toe te rekenen kosten

578

595

64

1.237

Totaal kosten en opbrengsten

1.001

1.265

186

2.453

Opbrengst heffingen

331

1.225

19

1.575

Dekkingspercentage

33%

97%

10%

64%

Begraafplaatsen / grafrechten

De gemeente Vught exploiteert één algemene begraafplaats. Er wordt gestreefd naar een kostendekkende exploitatie van deze begraafplaats. Om te komen tot kostendekkende tarieven zijn de grafrechten de afgelopen drie jaar verhoogd. De kostendekking zoals opgenomen in de tabel is gebaseerd op een 100% kostendekkende exploitatie inclusief overhead. De geraamde opbrengsten zijn gebaseerd op 5 begravingen per jaar en 12 verlengingen.

Begraafplaatsen

x €1.000

Kosten taakveld(en) incl. (omslag) rente

19

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

0

Directe kosten

19

Overhead incl. (omslag) rente

0

BTW

0

Toe te rekenen kosten

0

Totale kosten

19

Opbrengst grafrechten

19

Dekkingspercentage

100%

Reclameheffing

In 2013 is voor het centrum van Vught een reclameheffing ingevoerd. De opbrengsten van deze reclameheffing (na aftrek van perceptiekosten en oninbaar) worden afgedragen aan het centrummanagement. Het centrummanagement gebruikt deze middelen voor investeringen en activiteiten die positief bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkingskracht van het centrum. Het tarief voor de reclameheffing is € 1,26 per € 1.000 WOZ-waarde. Om onevenredigheid in belastingheffing te beperken is een minimum van € 126 en een maximum van € 1.250 ingevoerd.

Deze pagina is gebouwd op 10/31/2022 12:01:07 met de export van 10/31/2022 09:54:20