Inleiding
In deze paragraaf wordt aangegeven op welke wijze de kapitaalgoederen in de openbare ruimte worden onderhouden. Hiervoor zijn beleids- en beheerplannen vastgesteld en voor de uitvoering zijn de benodigde financiële middelen beschikbaar gesteld. We onderscheiden de volgende beheersdisciplines:
- Wegen
- Openbare verlichting
- Civieltechnische kunstwerken
- Riolering
- Groen en bomen
- Speelvoorzieningen
- Verkeer
Per beheerdiscipline gaan we nader in op de beleidskaders en ontwikkelingen, de prestaties en kwaliteit en de financiën. Er wordt afgesloten met een meerjarenoverzicht van de projecten in de openbare ruimte.
Wegen
Beleidskader
Het groot onderhoud van wegen vindt plaats volgens de systematiek van het wegbeheer van het CROW. Hierdoor wordt op een rationele manier kennis verkregen over waar, wanneer, welke maatregelen moeten worden getroffen om volgens de vooraf gestelde norm het afgesproken onderhoudsniveau te bereiken. De systematiek geeft daarbij aan welke middelen hiervoor noodzakelijk zijn.
Prestaties en kwaliteit
Aan het beheer van verharde wegen ligt de beleidskeuze vast die door de gemeenteraad is gemaakt, waarbij de prioritering binnen de kwaliteitscriteria zijn vastgelegd. Daarin is de doelstelling van het beheer vastgelegd om het Vughtse wegennet te laten voldoen aan wat als 'normaal' mag worden beschouwd. Het jaarlijks onderhoud is gekoppeld aan een tweejaarlijkse globale inspectie van het wegenbestand, wat begin 2021 plaatsvond. Onderstaande kwaliteit cijfers zijn gebaseerd op de tweejaarlijkse globale inspectie van 2021.
Kwaliteit asfalt-verharding | 2017 | 2019 | 2021 | Evenwichtig wegennet | Kwaliteit elementen-verharding | 2017 | 2019 | 2021 | Evenwichtig wegennet | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A+ | 59% | 55% | 53% | 20% | A+ | 54% | 54% | 61% | 10% | |
A | 21% | 19% | 8% | 60% | A | 29% | 22% | 15% | 77% | |
B | 8% | 16% | 29% | 12% | B | 2% | 18% | 20% | 8% | |
C | 1% | 4% | 1% | 8% | C | 0% | 1% | 0% | 5% | |
D | 11% | 7% | 9% | 0% | D | 15% | 6% | 4% | 0% |
Kwaliteitsniveau volgens CROW richtlijnen:
A+: geen schade
A: enige schade, maar de waarschuwingsgrens is nog niet overschreden
B: waarschuwingsgrens is overschreden: binnen vijf jaar is onderhoud nodig
C: richtlijn is overschreden: binnen twee jaar is groot onderhoud nodig
D: richtlijn is meer dan één klasse overschreden: er is direct groot onderhoud nodig
Extra aandacht gaat er gegeven worden aan het asfaltareaal met het kwaliteitsniveau D. Omdat diverse wegen die dit kwaliteitsniveau hebben in het buitengebied liggen, wordt afgewogen of deze een onverharde status kunnen krijgen. Voor onverharde wegen wordt in 2023 een beleidskader aan de raad voorgelegd, inclusief bijbehorende meerjarenonderhoudsplanning (MJOP).
Daarnaast is er naar verwachting vanaf 2026 sprake van areaaluitbreiding vanwege de realisatie van Rijksinfra. Waarbij nieuw aangelegde verharding in eigendom, beheer en onderhoud aan de gemeente wordt overgedragen. Uitbreiding van areaal betekent dat (op termijn) extra financiële middelen benodigd zijn om deze op het gewenste kwaliteitsniveau te houden.
Financiën
Voor het onderhoud van de wegen zijn jaargebonden budgetten beschikbaar. Voor de investeringen zijn jaarlijks investeringskredieten beschikbaar.
Wegen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Onderhoud wegen | 376 | 386 | 397 | 405 |
Investering wegen | 839 | 862 | 886 | 904 |
Openbare verlichting
Beleidskader en ontwikkelingen
Het beheerplan openbare verlichting geeft kaders voor de openbare verlichting, binnen en buiten de bebouwde kom, die aansluiten op landelijke wetgeving. Met het beheerplan wordt aangegeven waar de openbare verlichting aan moet voldoen om zo goed mogelijk te functioneren.
Prestaties en kwaliteit
De kwaliteit van de verlichting laat zich uitdrukken in een percentage in dienst (brandt wel/ brandt niet). Hierop wordt jaarlijks gemeten en gerapporteerd, de huidige score ligt hoger dan 99%. De doelstelling is deze score de komende jaren te handhaven. Invulling wordt gegeven aan het verledden van het areaal om de doelstelling te behalen om in 2030 volledig verled te kunnen zijn.
Financiën
Er is investeringskrediet beschikbaar voor de openbare verlichting en daarnaast is er ook een investeringskrediet voor het verledden van de openbare verlichting.
Openbare verlichting x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Investering openbare verlichting | 242 | 249 | 256 | 261 |
Investering verledden openbare verlichting | 164 | 66 | 68 | 70 |
In 2023 is er een incidenteel aanvullend krediet van € 100.000 opgenomen in verband met de uitvoering van geplande projecten.
Civieltechnische kunstwerken
Beleidskader en ontwikkelingen
Periodiek wordt aan de hand van een visueel uitgevoerde inspectie de meerjarenonderhoudsplanning geactualiseerd. Een beleidsplan waarin inzicht geven wordt in de samenhang tussen de grootte van het areaal, de kwaliteit en financiën voor het beheren van de civieltechnische kunstwerken ontbreekt. Er wordt gestuurd op een veilig gebruik met een doelmatige uitstraling.
Prestaties en kwaliteit
De kwaliteit en veiligheid van het areaal is beneden het basisniveau geraakt waardoor op diverse plaatsen, een veilig gebruik van de oeververbindingen in het geding is.
Financiën
Vervanging civieltechnische kunstwerken
Voor de vervanging van civieltechnische kunstwerken zijn de volgende investeringen begroot voor de komende jaren.
Civieltechnische kunstwerken x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Investeringen civieltechnische kunstwerken | 125 | 143 | 102 | 81 |
Onderhoud civieltechnische kunstwerken
Voor het onderhoud van civieltechnische kunstwerken is een meerjarenplanning opgesteld. Op basis van de kosten van de komende 10 jaar is de gemiddelde storting in de voorziening per jaar berekend. Op basis van de jaarlijkse kosten die verwacht worden, zijn de onttrekkingen begroot.
Civieltechnische kunstwerken x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Beginsaldo voorziening | 112 | 241 | 297 | 318 |
Storting | 160 | 161 | 161 | 161 |
Onttrekking | 31 | 105 | 140 | 53 |
Eindsaldo voorziening | 241 | 297 | 318 | 426 |
Riolering (incl. water)
Beleidskader en ontwikkelingen
In het programma water en riolering 2022-2026 (PWR) is de zorgplicht voor afvalwater, hemelwater en grondwater van de Wet milieubeheer en de Waterwet vertaald in visie en beleid voor de Vughtse riolering en wateren. Het PWR is zo opgesteld dat dit eenvoudig geïmplementeerd kan worden in de omgevingswet.
Om invulling te geven aan de duurzaamheidsambities is de Nota Vught Klimaatadaptief 2035 opgesteld. Het PWR in combinatie met de Nota Vught Klimaatadaptief 2035 biedt meer mogelijkheden om de leefomgeving klimaatadaptief in te richten.
Prestaties en kwaliteit
- Volledige scheiding van afvalwater en hemelwater op lange termijn. We streven ernaar om de overlast door foutieve aansluitingen in de komende circa 20 jaar te minimaliseren, daarvoor hebben we een subsidieregeling. Het kost meer tijd dan eerder voorzien, omdat uit onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid foutieve aansluitingen groter is.
- We vervangen en onderhouden rioolgemalen en riolering die in slechte staat verkeert. We vervangen 2 % per jaar, zodat de gemiddelde kwaliteit toeneemt. We doen de werkzaamheden zoveel mogelijk gebiedsgericht, met verbetering voor weginrichting, verlichting en groen.
- We zorgen ervoor dat bij die theoretische bui, die eenmaal per twee jaar optreedt, geen water op straat voorkomt. We voorkomen schade door hevige regenval, door bij vervanging van riolering te beoordelen of extra grote riolering nodig is.
- We meten de grondwaterstanden en analyseren de gegevens, met het oog op de plannen met de Rijksinfrastructuur en de andere (woningbouw) ontwikkelingen.
Water
- We vervangen de hemelwaterriolering zodanig dat de waterkwaliteit verbetert. We nemen extra verbindingen en berging in vijvers mee in projecten. We vervangen de beschoeiing ongeveer elke 20 jaar en baggeren regelmatig, elke 10 jaar.
Financiën
Vervanging riolering, pompen en gemalen, beschoeiingen en baggeren
Voor de riolering zijn jaarlijks investeringskredieten beschikbaar voor riolering, pompen en gemalen. Voor de wateren zijn voor beschoeiingen jaarlijks investeringskredieten beschikbaar en voor baggeren een exploitatiebudget. Onderdeel van het onderhoudsbudget baggeren is een storting in de voorziening baggeren, die hieronder wordt toegelicht.
Riolering en water x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Riolering | ||||
Investering riolering | 5.371 | 2.952 | 3.034 | 3.095 |
Investering pompen en gemalen | 330 | 339 | 349 | 356 |
Water | ||||
Investering beschoeiingen | 128 | 132 | 135 | 138 |
Onderhoudsbudget baggeren | 212 | 213 | 215 | 214 |
In 2023 is er een incidenteel aanvullend krediet van € 2,5 miljoen opgenomen in verband met de uitvoering van geplande projecten. Hiermee is rekening gehouden in het PWR.
Baggeren
Voor baggeren is een meerjarenplanning opgesteld. Op basis van de kosten van de komende 10 jaar is de gemiddelde storting in de voorziening per jaar berekend. Op basis van de jaarlijkse kosten die verwacht worden zijn de onttrekking begroot.
Baggeren x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Beginsaldo voorziening | 0 | 72 | 166 | 143 |
Storting | 129 | 129 | 129 | 129 |
Onttrekking | 57 | 36 | 152 | 89 |
Eindsaldo voorziening | 72 | 166 | 143 | 183 |
Groen en bomen
Beleidskader en ontwikkelingen
De Nota Groen ‘groen verbindt’ en de Groene Kaart vormen een adequaat sturingsmechanisme voor het beheer van het openbaar groen. Om het groenonderhoud in de openbare ruimte zo efficiënt mogelijk uit te voeren vindt het onderhoud en beheer van het groen plaats op basis van deze nota, de monumentale en waardevolle bomenlijst, het beheersysteem en de vastgestelde beeldkwaliteitsnormen. Het groenbeleid wordt in 2022 geactualiseerd onder de naam Groenvisie, groenbeheer wordt hierin meegenomen.
Om de ecologische kwaliteit (biodiversiteit) van het groen te versterken is de Nota biodiversiteit opgesteld. Deze is in 2017 door de gemeenteraad vastgesteld en wordt in 2023 geactualiseerd.
Prestaties en kwaliteit
Gebied | Kwaliteitsniveau |
---|---|
Centra | A-kwaliteit |
Wijken | B-kwaliteit |
Buitengebied en overgang buitengebied | C-kwaliteit |
Financiën
Voor investeringen in het groenareaal zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.
Groen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Investering groen | 357 | 264 | 271 | 277 |
In 2023 is er een incidenteel aanvullend krediet van € 100.000 opgenomen in verband met de uitvoering van geplande projecten.
Speelvoorzieningen
Beleidskader en ontwikkelingen
Eigenaren en beheerders van speelvoorzieningen zijn verplicht alle speelvoorzieningen, die openbaar toegankelijk zijn, aantoonbaar te laten voldoen aan het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS). De wet verplicht daarom de eigenaar en/of de beheerder een logboek bij te houden van elk speeltoestel.
Prestaties en kwaliteit
In het beheerplan speelvoorzieningen is weergegeven welke speelvoorzieningen gedurende deze periode worden vervangen. De huidige gemiddelde kwaliteit van de speelvoorzieningen is hieronder weergegeven.
Kwaliteit speelvoorzieningen | Uitstekend | Goed | Voldoende | Onvoldoende | Slecht |
---|---|---|---|---|---|
X |
Financiën
Voor de investeringen in speelvoorzieningen zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.
Spelen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Investering speelvoorzieningen | 60 | 61 | 63 | 64 |
Verkeer- en vervoersplan (incl. parkeren)
Beleidskader en ontwikkelingen Verkeer
In 2023 wordt gewerkt met de nieuw vastgestelde Mobiliteitsvisie. Kernbegrippen in de visie zijn, veiligheid, duurzaamheid, leefbaarheid en bereikbaarheid.
In de visie zijn de modaliteiten op elkaar afgestemd en zijn duidelijke keuzes betreffende de verschillende modaliteiten in relatie tot gebieden/trajecten binnen de gemeentegrenzen gemaakt. Er is hierin een duidelijke voorkeur voor de modaliteiten lopen en fietsen.
Prestaties en kwaliteit
In de mobiliteitsvisie is bepaald dat de gemeente aansluit bij het landelijke beleid, het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 SPV en de daarin gestelde doelstelling. Een van de pijlers is dat het verkeerveiligheidsbeleid meer risico gestuurd wordt. Doel: risico's in het verkeer structureel terugdringen.
Beleidskader en ontwikkelingen Parkeren
In 2013 is het nieuwe Nota Parkeerbeleid 2013-2022 vastgesteld. Goed parkeerbeleid is van essentieel belang voor onder andere het functioneren van het centrum, de kwaliteit van de woonomgeving, het economisch functioneren van werkgebieden en het stimuleren van het gebruik van fiets en openbaar vervoer. Het parkeerbeleid draagt bij aan het versterken van de stedelijke vitaliteit en zorgt voor een optimale benutting van de infrastructuur. In de nota zijn onder andere de parkeernormen opgenomen.
Prestaties en kwaliteit
De Nota Parkeerbeleid stelt dat minimaal 95% van de parkeerders in de parkeerschijfzone op een juiste wijze parkeert (korter dan de maximum toegestane parkeerduur) bij een maximale handhavingsinzet van gemiddeld 2 uur per parkeerplaats per jaar.
Verder geldt bij besluitvorming als toetsingskader dat uitbreiding van de maximaal toegestane parkeerschijfduur wordt overwogen als 10% langer parkeert dan 70 min (op basis van de huidige situatie).
Financiën
Voor investeringen in verkeer en parkeren zijn de onderstaande kredieten beschikbaar.
Verkeer en parkeren x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Investering verkeer (incl. parkeren) | 265 | 273 | 280 | 286 |
Meerjarenoverzicht projecten in de openbare ruimte
In onderstaande tabel zijn alle projecten in de openbare ruimte voor de komende jaren opgenomen. Hierbij is aangegeven in welke jaren de (resterende) werkzaamheden gepland staan en wat het totale krediet is van het project. Belangrijk uitgangspunt in de planning is dat alle werkzaamheden aan ons onderliggende wegennet zijn uitgevoerd vóór de start van de Rijksinfra projecten. Vanzelfsprekend hebben deze projecten de hoogste prioriteit. De uitgaven op de projecten worden bekostigd vanuit de investeringskredieten MOR voor wegen, riolering, verlichting, groen etc. Onder de tabel wordt een toelichting gegeven op de projecten.
Project x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Totaal krediet |
---|---|---|---|---|---|
Herinrichting Emmasingel e.o. | 4.873 | ||||
Herinr. Dr. Hillenln/B v Hövellplein | 1.427 | ||||
Herinr. Boslaan (Snippenlaan-Loonsebaan) | 1.400 | ||||
Herinrichting Martinilaan | 923 | ||||
Herinrichting Kampdijklaan | 1.553 | ||||
Herinrichting Loonsebaan Postweg-Kampdijkl | 1.558 | ||||
Herinrichting Pepereind | 1.050 | ||||
Herinrichting Vondelstraat-Sniedersstraat | 1.003 | ||||
Fietspad Drongelens pad | 1.775 | ||||
Herinrichting Kolonel Thomsonlaan e.o. | 1.018 | ||||
Herinrichting Wildpad | 419 | ||||
Herinrichting Helvoirtsestraat | 1.145 | ||||
Groot Asfaltonderhoud Gementweg West | 450 | ||||
RI: Rijksinfra - PHS – Realisatie | 500 | ||||
Rotonde Vijverbosweg - Wolfkamerweg | 817 | ||||
Aanpassing aansluiting Boxtelseweg - Dr. Hillenlaan | 110 | ||||
Langzaam verkeersbrug St Lambertusbrug zz | 45 | ||||
Langzaam verkeersbrug St Lambertusbrug nz | 57 | ||||
Langzaam verkeersbrug Pieter Vreedesingel | 125 | ||||
Langzaam verkeersbrug Oude Loonsebaan | 58 | ||||
Langzaam verkeersbrug Pepereind | 81 | ||||
Langzaam verkeersbrug Klein Brabant | 30 | ||||
Langzaam verkeersbrug Reeburgpark/Vlasborch | 55 | ||||
Langzaam verkeersbrug Fort Isabella | 827 | ||||
Verkeersbrug Runsvoort | 325 |
Toelichting op de projecten
Emmasingel en omgeving
Een reconstructieproject met een beperkte relatie met Rijksinfra. Het project is in 2022 opgestart en is vanwege de omvang meerjarig ingepland.
Baron van Hövellplein en Dr. Hillenlaan
Werkzaamheden aan de openbare ruimte volgen bouwactiviteiten.
Boslaan
Het project Boslaan voorziet in rioolvervanging en bovengrondse herinrichting als 50 km/u weg. Het project is gekoppeld aan de werkzaamheden aan de N65. Het project is op te knippen in twee delen: het gedeelte ten noordwesten van de overweg / aansluiting met de Loonsebaan, en het gedeelte tussen de overweg en het Snippenlaantje. Bijkomend aandachtspunt is bereikbaarheid PI. Het project is in 2021 opgestart en loopt door tot en met het eerste kwartaal van 2023.
Martinilaan
Het project Martinilaan kent eveneens een koppeling met de ombouw van de N65. De Martinilaan wordt mogelijk deels ingericht als fietsstraat. Het traject loopt van de N65 tot aan de ovonde. De ombouw van de Martinilaan staat gepland om aansluitend op de realisatie van de N65 uit te voeren.
Kampdijklaan
Het project Kampdijklaan is een project in de invloedsfeer van de werkzaamheden PHS. Structuurbepalend groen vergt hier een slimme oplossing. De Kampdijklaan wordt waarschijnlijk ingericht als fietsstraat. Qua planning is dit project redelijk autonoom. Sluit wel aan op conditioneringswerkzaamheden ten behoeve van PHS aan zowel de Willem III-laan als de verlengde Kampdijklaan. Wortelopdruk en rioolstoringen geven dit project een hoge prioriteit.
Loonsebaan
Project Loonsebaan betreft twee trajecten, te weten: rotonde Postweg-Loyolalaan en Aert Heymlaan-Kampdijklaan. Ook dit project ligt onder de invloedsfeer van PHS, is daarnaast redelijk autonoom. Logisch moment van realisatie is vanaf het moment dat de overweg Loonsebaan komt te vervallen.
Pepereind Cromvoirt
Pepereind is een project met een markante bomenrij, beperkte profielbreedte enz. Dit project ligt ook binnen de invloedsfeer van N65 en brug Deutersestraat. Bijkomend aandachtspunt is bereikbaarheid PI. Het project is in 2022 opgestart en loopt door tot en met het eerste kwartaal van 2023.
Vondelstraat-Sniedersstraat
Het betreft een herinrichtingsproject. Er is geen relatie met Rijksinfra, dit project is autonoom in te plannen.
Fietspad Drongelens pad
De fietspaden op de dijk langs het Drongelens kanaal vergen groot onderhoud. Gezien de lengte van het traject vergt dit een grote investering.
Herinrichting Kolonel Thomsonlaan e.o.
De riolering in de Kolonel Thomsonlaan e.o. is aan vervanging toe. Dit project wordt integraal aangepakt, heeft geen relatie met Rijksinfra en is autonoom in te plannen.
Herinrichting Wildpad
De staat van de verharding van het Wildpad, maar ook de riolering en de algehele inrichting vragen om een herinrichting. Dit project wordt integraal aangepakt, heeft geen relatie met Rijksinfra en is autonoom in te plannen.
Helvoirtsestraat
Dit project sluit aan op de in 2021 gerealiseerde herinrichting van de Torenstraat. Vanwege de ontsluiting van de woonkern Helvoirt, wordt nadrukkelijk afgestemd met de ombouw van de N65 (Rijksinfra).
Groot Asfaltonderhoud Gementweg West
Dit is een wegenwerk (asfalt) project waarvan de aanbesteding is voorbereid in 2022.
RI: Rijksinfra - PHS – Realisatie
Voorafgaand aan de werkzaamheden van PHS worden diverse 'conditioneringswerkzaamheden' uitgevoerd. Het merendeel van de kosten wordt gedragen door ProRail. We voeren echter ook direct Vughtse werkzaamheden uit om de eigen kwaliteiten te verbeteren en hiermee overlast te beperken.
Rotonde Vijverbosweg-Wolfskamerweg
De vervanging van rotonde is ingepland en dient voor de Rijksinfra projecten gereed te zijn.
Aanpassing aansluiting Boxtelseweg - Dr. Hillenlaan
Vanuit verkeerskundige perspectief is aanpassing van de aansluiting Boxtelseweg – Dr. Hillenlaan nodig, bovenop de reeds geplande werkzaamheden. Dit is een kritiek punt waarbij fietsers en wegverkeer regelmatig met elkaar in conflict komen.
Diverse vervanging langzaam verkeersbruggen
De vervanging van diverse langzaam verkeersbruggen (bruggen voor voetgangers en fietsers) staat gepland voor de komende jaren.
Langzaam verkeersburg Fort Isabella
In samenwerking met de provincie, gemeente Den Bosch, de Isabella Groep en het waterschap wordt gewerkt aan de realisatie van een recreatieve fiets- en voetgangersbrug. Aansluitend op de ruimtelijke procedure kan dit project gerealiseerd worden.
Verkeersbrug De Runsvoort
De verkeersbrug De Runsvoort in Helvoirt wordt versneld vervangen. Dit doen we vanwege het belang van dit object voor de omgeving, veiligheid en vanwege het belang om een omleidingsroute beschikbaar te hebben gedurende de herinrichting van de Helvoirtsestraat in Helvoirt.