De totale uitgaven voor het project Rijksinfra zijn geprognosticeerd op ruim € 61 miljoen. Een deel van de uitgaven resulteert in eigendommen van de gemeente en wordt daarom geactiveerd (€ 14,5 miljoen), een deel betreft projectkosten die we dekken uit de gevormde bestemmingsreserve Rijksinfra (€ 45,2 miljoen) en een deel betreft projectkosten die we dekken binnen de bestaande exploitatiebudgetten (€ 1,3 miljoen). In de begroting actualiseren we jaarlijks de verwachte uitgaven en de financiële dekking. In onderstaand overzicht treft u deze actualisatie aan.
Activering deel Vught | Raming | Raming | Verschil |
---|---|---|---|
2022 | nieuw | ||
PHS (onderdoorgang Wolfskamerweg) | 5.344.316 | 5.535.485 | -191.168 |
N65 (kruisende wegen VKA+) | 7.498.826 | 7.498.826 | 0 |
Rijksinfra | 1.500.000 | 1.500.000 | 0 |
Totaal activering | 14.343.142 | 14.534.311 | -191.168 |
Projectkosten tlv reserve Rijksinfra | Raming | Raming | Verschil |
---|---|---|---|
2022 | nieuw | ||
PHS (verdiepte ligging) | 14.395.017 | 15.281.630 | -886.613 |
N65 | 14.294.712 | 14.293.369 | -1.343 |
De Vughtse regeling | 577.167 | 577.045 | 122 |
Programmaorganisatie Rijksinfra | 5.019.166 | 5.218.248 | -199.082 |
Financiering | 3.059.917 | 4.919.056 | -1.859.139 |
Afschrijvingslasten v.a. 2024 VKA + | 2.208.114 | 1.733.100 | 475.014 |
Risicoreserveringen | 612.390 | 3.152.390 | -2.540.000 |
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 40.166.483 | 45.174.838 | -5.008.355 |
Projectkosten ten laste van exploitatie | Raming | Raming | Verschil |
---|---|---|---|
2022 | nieuw | ||
Kosten lijnorganisatie | 1.304.478 | 1.329.040 | -24.561 |
Totaal tlv reguliere exploitatie | 1.304.478 | 1.329.040 | -24.561 |
Totaal uitgaven Rijksinfra | 55.814.103 | 61.038.188 | -5.224.084 |
Dekking Rijksinfra | Raming | Raming | Verschil |
---|---|---|---|
2022 | nieuw | ||
Reserve tbv Rijksinfra 1-1 | 4.849.000 | 4.849.000 | 0 |
ISV subsidie | 881.712 | 881.712 | 0 |
Bijdrage reserve grondexploitatie | 7.945.000 | 7.945.000 | 0 |
Bijdrage algemene reserve | 6.711.000 | 6.711.000 | 0 |
Bijdrage reserve SHP | 4.989.198 | 4.989.198 | 0 |
Fonds bovenwijkse voorzieningen | 1.200.000 | 1.200.000 | 0 |
Winst verkoop vastgoed | 7.571.143 | 7.378.591 | -192.552 |
Jaarlijkse dotatie tlv exploitatie | 8.276.000 | 10.276.000 | 2.000.000 |
Aanvulling vanuit de Algemene reserve | 2.000.000 | 2.000.000 | 0 |
Totaal dekking Rijksinfra | 44.423.053 | 46.230.501 | 1.807.448 |
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 40.166.483 | 45.174.838 | -5.008.355 |
---|---|---|---|
Bijdrage turborotonde | 37.500 | 37.500 | |
Totaal dekking Rijksinfra tgv reserve | 44.423.053 | 46.230.501 | 1.807.448 |
Totaal reserve Rijksinfra | 4.256.570 | 1.018.163 | -3.238.407 |
Activering deel Helvoirt | Raming | Raming | Verschil |
---|---|---|---|
2022 | nieuw | ||
Bijdrage investering parallel en kruisende wegen VKA+ Helvoirt | 5.556.000 | 5.556.000 | 0 |
Totaal activering | 5.555.999 | 5.556.000 | 0 |
Projectkosten | Raming | Raming | Verschil |
---|---|---|---|
2022 | nieuw | ||
Afschrijvingslasten N65 deel Helvoirt | 1.111.200 | 1.111.200 | 0 |
Totaal exploitatielasten tlv reserve | 1.111.200 | 1.111.200 | 0 |
Dekking N65 Helvoirt | Raming | Raming | Verschil |
---|---|---|---|
2022 | nieuw | ||
Totaal dekking tlv bestemmingsreserve N65 Helvoirt | 1.111.200 | 1.111.200 | 0 |
Totaal reserve Rijksinfra | 1.111.199 | 1.111.200 | 0 |
Financiële toelichting
In deze begroting zijn de consequenties van de aangepaste planning PHS en N65 opgenomen. Daarnaast is voor PHS de IBOI indexering 2022 opgenomen, conform bestuursovereenkomst. Door de huidige uitzonderlijke economische en marktontwikkelingen is deze substantieel hoger. De bijdrage N65 is voldaan en de uitvoering is aanbesteed. De huidige uitzonderlijke markt -en prijsontwikkelingen kunnen impact hebben op de kosten van de uitvoering van de projecten en vormen een exogeen risico. Vanwege dit risico is de post onvoorzien opgehoogd. Als dekking wordt o.m. de jaarlijkse dotatie ten laste van de exploitatie met € 250.000 opgehoogd. De kosten van het bestemmingsplan N65 en de conditionering PHS en N65 worden verrekend met de bijdrage van de gemeente aan de projecten. De gewijzigde planning betekent dat de conditioneringsprojecten pas in 2023 uitgevoerd zullen worden. De inzet van de programmaorganisatie loopt door tot 2030 als PHS wordt opgeleverd.
In bovenstaande overzichten is ook de bijdrage VKA+ Helvoirt opgenomen. Deze is geen onderdeel van de bestemmingsreserve Rijksinfra, hiervoor is een separate bestemmingsreserve overgedragen bij de herindeling van de gemeente Haaren.
Inhoudelijke toelichting en wijzigingen
Activering
Onderdeel | mutatie |
---|---|
PHS onderdoorgang Wolfskamerweg | -191.168 |
Projectkosten ten laste van de reserve Rijksinfra
Onderdeel | mutatie |
---|---|
PHS verdiepte ligging | -886.613 |
De IBOI indexering 2022 is opgenomen, deze is substantieel hoger door de huidige marktontwikkelingen. Op basis van de huidige planning wordt de bijdrage van 2023 tot en met 2025 voldaan. Na 2022 wordt de bijdrage niet meer geïndexeerd. | |
Programmaorganisatie Rijksinfra | -199.082 |
Financiering | -1.859.139 |
Afschrijvingslasten | 475.014 |
Risicoreservering | -2.540.000 |
Projectkosten ten laste van de exploitatie
De kosten van de lijnorganisatie zijn nagenoeg gelijk gebleven.
Dekkingsplan
In het huidige dekkingsplan houden we rekening met een omvang van de bestemmingsreserve van € 46 mln. Hiervan is t/m 2021 € 38,6 mln. gerealiseerd. Hiermee zitten we op schema. De hogere geraamde dekking in de bestemmingsreserve Rijksinfra wordt veroorzaakt door de langer doorlopende jaarlijkse dotatie ten laste van de exploitatie tot 2030 en de verhoogde jaarlijkse storting.
Risicoreservering
Binnen het programma Rijksinfra houden we rekening met de risico’s van het programma voor de gemeente Vught. Deze risico’s kunnen zich voordoen binnen de projecten, waarvoor meerdere opdrachtgevers verantwoordelijk zijn. Maar risico's kunnen ook leiden tot gevolgkosten waarvoor de gemeente Vught zelf verantwoordelijk is. Periodiek stellen wij een risicoanalyse inclusief beheersmaatregelen op om de risico’s te beheersen en om er financieel rekening mee te kunnen houden. Voor deze risico’s is een bedrag van € 3,5 mln. gereserveerd in het weerstandsvermogen binnen de begroting.
Vergunningverlening
In 2023 verwachten we dat de omgevingsvergunningen worden aangevraagd voor de projecten N65 en PHS Vught. Voor de omgevingsvergunningen worden leges berekend aan de hand van de bouwkosten, overeenkomstig de legesverordening. Echter mogen op grond van artikel 229b lid 1 van de Gemeentewet leges maximaal kostendekkend zijn. Kort gezegd betekent dit dat tegenover legesinkomsten die op grond van de legesverordening worden ontvangen, kosten moeten staan, die te maken hebben met de dienst die wordt verleend. In dit geval is dat het verlenen van een vergunning. Op 19 mei 2022 heeft de gemeenteraad besloten een aanvullend artikel in de legesverordening op te nemen zodat ook de rijksinfra projecten voldoen aan de bepalingen. De kosten van de vergunningverlening, handhaving en toezicht spreiden zich over meerdere jaren. Voor de kostendekkendheid gaan we uit van het toerekeningsprincipe. Dus we bezien zowel de opbrengsten als de kosten over een langere termijn. De pieken en dalen die hierin optreden (doordat we de legesbedragen ineens ontvangen) gaan we egaliseren via een nog te vormen voorziening.